Peraturan, Terma & Syarat

Terma & Syarat (Terms & Conditions)
  1. Tempahan akan disahkan berdasarkan availibility tarikh dipilih, dan bayaran deposit tempahan sebanyak RM50 bagi setiap malam tempahan telah dibuat oleh tetamu. (Booking will be confirmed upon date availability and booking deposit of RM50 per night made by guest.)
  2. Deposit tempahan adalah sebanyak RM 50 bagi setiap malam. (Booking deposit is RM50 per night.)
  3. Harga sewaan ialah RM250 semalam. (Rental rate is RM250 per night.)
  4. Bagi sewaan melebihi satu (1) malam, deposit sekuriti sebanyak RM100 dikenakan. Depositi sekuriti ini akan dikembalikan dalam masa 24 jam selepas daftar keluar setelah pemilik berpuas hati keadaan rumah adalah baik, tiada kerosakan/tumpahan/kotoran dan peraturan, terma & syarat dipatuhi. Jika berlaku kerosakan, kos bagi gantian dan/atau baik pulih akan ditolak daripada depositi sekuriti, dan jika kos gantian dan/atau baik pulih itu lebih daripada jumlah depositi sekuriti, tetamu menanggung kos tersebut. (For rental that is more than one night, security deposit of RM100 is required. It is refundable within 24hours after check-out & owner is satisfied that house is in good condition, no damage, spill and dirt occurred and rules, terms & conditions were followed. If any damage/spill/dirt occurred, the cost to replace and/or repair will be deducted from security deposit and if the cost is more than security deposit amount, guest is to bear the cost. )
  5. Tetamu hendaklah menjaga keselamatan dan keadaan yang baik bagi semua kemudahan yang ada dan tidak membawa keluar kemudahan yang disediakan. Jika berlaku kerosakan akibat kecuaian tetamu, kos baik pulih dan/atau ganti adalah ditanggung oleh tetamu. Sebarang kemudahan yang dibawa keluar akan dicaj berdasarkan harga kemudahan tersebut. (Guest to keep all facilities in good condition and use properly and not be removed to outside. Any damage caused by guest's negligence, all the costs to repair and/or replace are to be borne by guest. Any facility being removed will be charged accordingly to the price.)
  6. Bayaran baki untuk sewa homestay & deposit sekuriti (bagi sewaan melebihi 1 malam) hendaklah disempurnakan selewat-lewatnya pada jam 12 tengah hari pada tarikh daftar masuk. (Remaining balance of rental payment & security deposit (for more than 1 night rent) should be made at/before 12.00 pm the day to check-in.)
  7. Akses kepada kemudahan homestay akan diberikan kepada tetamu sebelum/pada jam 1 petang hari daftar masuk selepas bayaran penuh diselesaikan. (Access to accommodation / homestay facilities will be granted to guest at/before 1pm of the check-in day after full payment is made.)
  8. Pembatalan tempahan tidak kurang daripada 24jam sebelum waktu check-in tidak dikenakan caj. (Any cancellation not less than 24hours prior to check-in time is not charged)
  9. Caj sebanyak RM 50 dikenakan kepada pembatalan kurang daripada 1 hari dan/atau ketidakhadiran (no-show). (Charge of RM50 will be imposed to cancellation less than 24hours from check-in time and/or no-show.)
  10. Waktu check-in adalah  3 petang / selepasnya. (Check-in time is 3.00pm or afterwards.)
  11. Waktu check-out adalah sebelum / pada 12 tengah hari. (Check-out time is before / at 12.00pm.)
  12. Bayaran yang dibuat adalah sewaan bagi perkhidmatan yang disediakan dan tidak meliputi sebarang perlindungan takaful / insurans. Pemilik tidak bertanggung jawab atas sebarang kejadian yang berlaku akibat kecuaian tetamu. (Payment made by guest is only for the rental of the services provided and does not cover any takaful/insurance. Owner is not responsible for any incident happened due to negligence by guest.)
  13. Bilangan tetamu maksimum adalah sebanyak 7 orang. (Maximum number of guests is 7 persons.)
  14. Peraturan-peraturan asas hendaklah dipatuhi. (House rules are to be followed)
  15. Tetamu hendaklah menjaga keselamatan asas sepanjang sewaan seperti (dan tidak terhad kepada) memastikan setiap pintu dan tingkap ditutup & dikunci dan berada dalam keadaan selamat, berhati-hati semasa penggunaan dapur gas, alat-alat elektrik, seterika dan lain-lain. (Guest to keep safe throughout rental period e.g. (but not limited to) ensuring all doors and windows are secured, careful while using gas hob, electrical devices, iron and others.)

Peraturan (House Rules)
  1. Merokok, pembakaran terbuka, BBQ, minuman keras, khinzir, anjing dan haiwan peliharaan tidak dibenarkan dalam kemudahan ini. (Smoking, open fire, BBQ, alcohol drinks, pork, dogs and pets are not allowed in these facilities.)
  2. Sebarang perbuatan bersalahan undang-undang tidak dibenarkan. (Any action against laws is strictly prohibited).
  3. Sebarang pengubahsuian adalah tidak dibenarkan. (Any modification is strictly prohibited.)
  4. Semua kemudahan adalah untuk keselesaan tetamu digunakan di Homestay Aman, Alor Setar Kedah. Pengalihan/membawa keluar sebarang kemudahan adalah tidak dibenarkan. (All facilities provided are for the comfort of guests during the stay at this location. Any removal out from it is not allowed).